Hoe Aspen Digital door nearshoring zijn doelen bereikt.

DSC03091

In 2023 gingen Outtask en Aspen Digital een samenwerking aan. Aspen Digital, een digital agency gespecialiseerd in data-gedreven search marketing, helpt bedrijven al 20 jaar met het vergroten van hun online vindbaarheid, met een focus op de e-commerce markt.

Voor hun werkzaamheden ontwikkelde Aspen Digital eigen tooling, die ze wilden opschalen en in de markt zetten. Maar dit bleek een te grote taak voor hun in-house developmentteam. Daarom gingen ze op zoek naar een oplossing en vonden deze in de nearshoring dienstverlening van Outtask. Lees in dit artikel hoe deze samenwerking tot stand kwam, hoe het proces verliep en wat de resultaten zijn.

Grote ambities, maar te weinig development specialisme

Aspen Digital, opgericht in 2003, begon in 2010 met het verzamelen van eigen data. Dit vormde de basis voor hun huidige applicatie, die in 2017 werd vernieuwd door hun in-house developmentteam. Hoewel de tool al waardevol was voor hun interne gebruik, wilde Aspen Digital de applicatie opschalen en beschikbaar maken voor andere online marketeers en agencies.

‘We hebben onze tooling altijd ingezet voor eigen klanten, maar zagen kansen om ook andere agencies toegang te geven tot onze data,’ zegt Jory Willemsen, Managing Partner van Aspen Digital. ‘Dit vergroot hun mogelijkheden om klanten beter te bedienen.

Het vergroten van de development capaciteit bleek een uitdaging. “Ons team bestond uit vier fullstack developers, maar door hoge salariskosten en krapte op de arbeidsmarkt in Nederland was opschalen niet haalbaar. We besloten budget vrij te maken voor de kwaliteit van het platform en te investeren in nearshoring. Zo kwamen we in contact met Outtask.”

We zochten betaalbare developmentcapaciteit, maar dan met grip en behoud van onze bedrijfsidentiteit.

Het begin van de samenwerking

Gianni Dawud, Manager Nearshoring bij Outtask, vertelt over de eerste gesprekken met Aspen Digital: “In ons eerste gesprek was het voor mij van belang om te weten waar Aspen Digital tegenaan liep. Daarnaast was het voor Jory belangrijk om te weten hoe onze aanpak van nearshoring kon bijdragen aan het behalen van hun doelstellingen. Aspen Digital had namelijk al eerdere ervaring met nearshoring, maar dat was niet goed bevallen.”

De focus van Outtask ligt op integratie en communicatie. “Korte lijnen en fysieke inwerktrajecten zorgen ervoor dat ons team aanvoelt als een verlengstuk van de klant. Bij Aspen Digital hebben we dit meteen toegepast,” legt Dawud uit.

Willemsen vult aan: “Het was belangrijk dat ons nearshoringteam goed begreep wat Aspen Digital doet. Het (search)marketing vakgebied is technisch en branche specifiek. We werken daarom samen voor de lange termijn, omdat een developer, net als iedereen, tijd nodig heeft om echt ingewerkt te raken en optimale prestaties te leveren.”

Nearshoring maakt nu het verschil

De voordelen van de samenwerking waren al snel merkbaar. “Voorheen hadden we developers in dienst, maar development is nooit onze core business geweest. Door de samenwerking met de nearshore developers van Outtask profiteren we van hun extra kennis en lopen onze processen veel beter. Onze productiviteit is duidelijk gestegen,” aldus Willemsen.

Aspen Digital realiseerde ook de beoogde kostenbesparing van 35%. Dit vrijgekomen budget is geïnvesteerd in cruciale verbeteringen, zoals een vernieuwde infrastructuur. Bovendien biedt het nearshoringmodel flexibiliteit. “Als we extra capaciteit nodig hebben, kunnen we snel opschalen zonder in te leveren op kwaliteit, of de budgetten te overschrijden” aldus Willemsen.

De eerste release

Het platform waar Aspen Digital samen met het nearshore team aan heeft gewerkt, is inmiddels op de markt gebracht en wordt enthousiast ontvangen door de eerste klanten.

“Zonder de samenwerking met Outtask was het platform nog lang niet klaar geweest.” zegt Willemsen. “We hebben geleerd dat het ontwikkelen van eigen software met een klein team in Nederland erg uitdagend is als je geen professionele softwareorganisatie bent. De ondersteuning van Outtask is essentieel gebleken voor het behalen van onze doelen.”

Blik op de toekomst

De tooling van Aspen Digital bewijst nu al zijn waarde voor marketeers, maar de ambities reiken verder. Het doel is om de tool dé rechterhand te maken van elke online marketeer. “Daarom blijven we samenwerken met ons nearshore team in Valencia,” zegt Willemsen. “Zonder deze developers hadden we niet gestaan waar we nu staan. Om onze toekomstige doelen te realiseren, is het nearshoringteam essentieel.”

Willemsen heeft ook een advies voor organisaties die overwegen om nearshoring in te zetten. “Als de hoge salariskosten en de krappe Nederlandse arbeidsmarkt jouw groei beperken, is nearshoring een uitstekende oplossing. Wij begonnen klein, met een team van twee developers. Nu we goed op elkaar ingewerkt zijn en ons Nederlandse team enthousiast is, breiden we dit binnenkort uit.”

Hij begrijpt dat organisaties mogelijk twijfels hebben. “Misschien ben je bang om grip op je processen te verliezen, of maak je je zorgen over communicatieproblemen. Die zorgen hadden wij ook, maar Outtask heeft ons overtuigd. Hun ondersteuning is uitstekend, en ze zorgen ervoor dat de lijntjes kort blijven. De samenwerking met hun teams in Amsterdam en Valencia verloopt soepel en eventuele uitdagingen worden snel opgelost.”

Close button

Voor vragen kun je direct de juiste afdeling benaderen:

Backoffice:

Heb je vragen over operationele zaken? Mail naar backoffice@outtask.nl

Sales:

Voor offertes en samenwerking kun je contact opnemen via mail naar sales@outtask.nl

Finance:

Voor facturen of andere financiële zaken mail je naar finance@outtask.nl