Nearshoring en offshoring zijn twee veelvoorkomende methoden van IT-detachering die organisaties gebruiken om kosten te besparen en toegang te krijgen tot gespecialiseerde vaardigheden.
Beide benaderingen hebben hun voor- en nadelen, zoals verschillen in taal- en cultuurbarrières, kwaliteit van werk en communicatie. In dit artikel zullen we een dieper inzicht geven in de onderlinge verschillen als er sprake is van IT-detachering.
Wat is offshoring?
Offshoring is een vorm van outsourcing en verwijst naar het uitbesteden van werkzaamheden aan externe serviceproviders in landen met lagere arbeidskosten. In de praktijk zijn dit vaak landen in Azië. Van offshoring wordt onder andere vaak gebruik gemaakt voor softwaredevelopment, waarbij de lagere kosten in het verre buitenland doorgaans lager liggen dan in Nederland of andere westerse landen.
Lagere kosten zijn ook een overweging om te kiezen voor nearshoring, waarbij net als bij offshoring werk wordt uitbesteed aan een partij in het buitenland. Het verschil met offshoring is dat bij nearshoring de landen waaraan het werk uitbesteed wordt dichterbij liggen. Beide hebben voor- en nadelen, die we hieronder op een rij zetten.
Offshoring vs. nearshoring: de verschillen op een rij
Tijdzones
Tijdzones kunnen een grote impact hebben bij de keuze van de gewenste werkwijze. Bij offshoring, outsourcing waarbij werk wordt verplaatst naar een locatie die ver weg is, kan het verschil in tijdzones tot communicatieproblemen leiden.
Een voorbeeld: als een organisatie in Europa samenwerkt met een offshore-team in Azië, dan kan het zijn dat de meeste werkuren van het offshore-team buiten de normale kantooruren van de Europese organisatie vallen. Dit kan problemen veroorzaken bij het oplossen van urgente problemen of bij het coördineren van projecten.
Is er daarentegen een overlapping van werkuren tussen de organisatie en het offshore-team, dan kan het tijdzoneverschil juist voordelig zijn. Bijvoorbeeld, een Europese organisatie die samenwerkt met een team in Noord-Amerika kan gebruik maken van het tijdsverschil door de overlapping van werkuren te maximaliseren. Hierdoor kan het werk continu doorgaan en kunnen projecten sneller worden afgerond.
Bij nearshoring, waarbij werk wordt verplaatst naar een locatie die relatief dichtbij is, is de impact van tijdzones minder groot. Doordat de locatie dichterbij is, is er weinig tot geen verschil in werktijden en zijn communicatieproblemen minder waarschijnlijk. Bovendien biedt de nabijheid van de locatie ook andere voordelen, zoals meer flexibiliteit bij het oplossen van problemen.
Reizen
In het geval van nearshoring is de fysieke afstand tussen de bedrijven en hun dienstverleners kleiner, waardoor er meer mogelijkheden zijn voor persoonlijke ontmoetingen en het opbouwen van relaties. Dit is voordelig voor organisaties die nauw willen samenwerken met hun dienstverleners en waarbij communicatie een belangrijke rol speelt. Bovendien is het reizen tussen landen en regio’s in de buurt goedkoper en sneller dan bij offshoring naar verre landen.
Cultuurverschillen en taalbarrières kunnen een grote uitdagingen vormen voor de samenwerking
Cultuurverschillen & taal
Cultuurverschillen en taalbarrières zijn vaak grote uitdagingen voor de samenwerking tussen bedrijven en hun dienstverleners. Bij offshoring naar landen zoals India of China, waar de culturele verschillen groot zijn, kan het onder meer een uitdaging zijn om de juiste communicatie- en samenwerkingsstrategieën te vinden. Culturele verschillen kunnen daarnaast tot misverstanden en verwarring leiden of het moeilijker maken om gemeenschappelijke waarden en doelen te vinden.
Daarnaast is vaak ook de taal een uitdaging, omdat het Engelsniveau onder de werkende bevolking gemiddeld lager ligt. De daarmee gepaarde miscommunicaties bemoeilijken de samenwerking.
Bij nearshoring naar landen in Zuid-Europa zijn de culturele verschillen kleiner, maar het is nog steeds belangrijk om rekening te houden met eventuele cultuurverschillen en taalbarrières. Door de juiste strategieën te ontwikkelen en juist open te staan voor culturele verschillen, kunnen bedrijven echter succesvolle relaties opbouwen met hun dienstverleners.
Beschikbaarheid van mensen
Eén van de belangrijkste factoren bij het kiezen tussen offshoring en nearshoring is de beschikbaarheid van gekwalificeerd personeel. Gelukkig zijn er veel landen die een grote pool van talentvolle softwareontwikkelaars hebben, waaronder Spanje, Polen, Oekraïne, Portugal en India:
Spanje
De Spaanse IT-sector telt op dit moment 323.000 softwareontwikkelaars.
In Spanje ligt het nearshoring tarief tussen de € 30 en € 65 per uur.
Polen
De arbeidsmarkt in Polen beschikt over 295.000 developers.
De nearshoring tarieven liggen tussen de € 35 en € 70 per uur.
Oekraïne
In Oekraïne zijn op dit moment 200.000 ontwikkelaars werkzaam.
Het nearshoring tarief ligt tussen de € 30 en € 65 per uur.
Portugal
Portugal telt momenteel ongeveer 17.500 softwareontwikkelaars.
Het nearshoring tarief ligt tussen de € 30 en € 65 per uur.
India
In India zijn ongeveer 6.000.000 developers werkzaam.
Het offshoring tarief ligt tussen de € 20 en € 50 per uur.
Als organisatie heb je dus verschillende opties om uit te kiezen, afhankelijk van de specifieke behoeften en budgetten.
Kosten
Bij het uitbesteden van IT-projecten is een van de belangrijkste overwegingen vaak de kosten. Offshoring en nearshoring zijn goedkoper dan het inhuren van lokale softwareontwikkelaars. Aziatische landen, zoals India, bieden bijvoorbeeld tarieven van €20 – €50 per uur, terwijl Oost-Europa, Zuid-Europa en Afrika tarieven bieden tussen de €25 en €65 per uur.
Het is echter ook belangrijk om de kwaliteit van het werk en de waarde die wordt geboden te overwegen bij het selecteren van een buitenlandse locatie voor het uitvoeren van de gewenste werkzaamheden.
Hoewel de tarieven in Azië vaak lager zijn, kan dit soms ten koste gaan van de projectkwaliteit en kan de werkelijke prijs per uur uiteindelijk hoger zijn als er minder productief werk wordt geleverd. Ook kan het cultuurverschil tussen de uitbestede en lokale partijen leiden tot een minder goede samenwerking en een toename van communicatieproblemen. Bedrijven zouden daarom moeten zoeken naar een balans tussen kosten en kwaliteit om de beste waarde te krijgen binnen de gehele software development cycle.
Overweeg je outsourcing voor jouw organisatie?
Bereken binnen 1 minuut hoeveel je kunt besparen met nearshoring naar Spanje.
Probeer de bespaarcalculatorOffshoring vs. nearshoring: beide hebben voordelen
Nearshoring en offshoring zijn dus allebei vormen van outsourcing, maar in de uitvoering net wat anders. Offshoring is vanuit een financieel perspectief de interessantste optie, terwijl bij nearshoring de samenwerking doorgaans soepeler verloopt. Ben je op zoek naar een nearshoring partner? Dan staan we bij Outtask voor je klaar. In onze hub in Valencia pakken ervaren IT-professionals graag werk van je op. Neem contact op met ons en ontdek de mogelijkheden!