Omdat het voor veel organisaties tegenwoordig niet makkelijk is om goede ontwikkelaars in Nederland te vinden, biedt nearshoring vaak een mooie uitkomst. Outtask bouwt voor Enterprise en MKB organisaties nearshore software development teams die de juiste vaardigheden in huis hebben, maar vooral ook binnen een bepaalde bedrijfscultuur passen. Een goed voorbeeld is hoe we dit hebben gedaan voor Pro4all, leverancier van innovatieve softwareoplossingen voor de bouw en maakindustrie.
We spraken met Wouter Coebergh en Arjan Kalfsbeek van Pro4all over hun keuze voor nearshoring, hoe de samenwerking is verlopen en hoe die er in de toekomst uit gaat zien.
Keuze voor nearshoring
Pro4all heeft in het verleden ervaring opgedaan met het outsourcen van development werkzaamheden naar zowel Azië als Oost- Europa. “Bij Pro4all hebben we een sterke bedrijfscultuur. Wij hechten veel waarde aan bepaalde omgangsvormen en een bepaalde cultuur. Als ik zo terugkijk op de afgelopen twee jaar met Outtask concludeer ik dat we die het beste hebben kunnen terugvinden op onze lengtegraad in Europa, namelijk Valencia”, vertelt Coebergh. “Hoe verder je de breedtegraad overgaat, hoe anders die omgangsvormen worden. Dit maakt de integratie van het team en het samenwerken soms lastiger.” De ‘u vraagt, wij draaien’-instelling past niet bij de bedrijfscultuur van Pro4all. “We hebben niet echt een overlegcultuur, maar houden wel van goed discussiëren en knopen doorhakken”, vervolgt Coebergh. Het moment dat de ontwikkelaars uit het Spaanse development team doorhadden dat meedenken niet alleen wordt gewaardeerd, maar zelfs wordt aangemoedigd, heeft ervoor gezorgd dat er een leuke dynamiek is ontstaan. “Het zijn slimme gasten met slimme ideeën en daar willen we optimaal gebruik van maken.”
Doordat er bij Pro4all veel ruimte is voor eigen input kwam een Spaanse ontwikkelaar ook met het idee om de impact van afwezigheid te verlagen door de teams te vergroten. Die had eerder in grotere teams gewerkt en merkte dat dat de impact daardoor veel lager was. “Het was misschien voor de hand liggend door de sterke personele groei van het afgelopen jaar, maar je moet er wel aan denken”, vertelt Coebergh. “En dit gaan we nu binnenkort doorvoeren. Wij vinden het samen vormgeven van het hele team, met het hele team een hele logische manier van werken.”
Beginfase
“We zijn eerst begonnen met een klein team in Spanje van 2 man”, vertelt Coebergh. “We begonnen met het idee dat het Spaanse team helemaal los zou staan van het Nederlandse team en dat zij zich voornamelijk bezig zouden houden met het onderhoud van een van de legacy producten van de oude pakketten.”
Daar werd vol enthousiasme op gereageerd vanuit het Nederlandse team, maar het was op een gegeven moment niet meer haalbaar om de teams gescheiden te houden. Naast dat het constante onderhoudswerk erg eentonig werd, zagen wij ook in dat het Spaanse team voor veel meer ingezet kon worden. De timing hiervan was perfect, want op dat moment lag er bij Pro4all al het plan om de back-end en front-end teams te integreren en in dat plan kon de integratie van het nearshoring team prima opgenomen worden.
Doordat de samenwerking met de Spaanse ontwikkelaars goed was verlopen en het vinden van nieuwe ontwikkelaars in Spanje zowel makkelijker als kosten efficiënter was, heeft Pro4all ook gelijk besloten om het team in Spanje uit te breiden. Daarna is het vrij hard gegaan. Het team werd in vrij korte tijd opgeschaald van 3 naar zo’n 10 mensen, met zowel .Net, React en QA specialisten. “En hier zijn we erg tevreden over”, vertelt Coebergh. “Ook omdat we snel de juiste kandidaten hebben kunnen vinden.”
Integratie van de teams
“Eerst had je niet het gevoel dat de Spaanse ontwikkelaars ‘part of the team’ waren, want de Nederlandse ontwikkelaars zagen ze eigenlijk te weinig. Maar dat is sinds de integratie van de teams wel echt veranderd”, vertelt Coebergh. Het idee dat de opkomst van remote werken de integratie gemakkelijker heeft gemaakt wordt wel gedeeld. “Het was nu eigenlijk zo makkelijk als de Spaanse ontwikkelaars toevoegen aan de Teams call en een stukje verwachtingsmanagement. Hiervoor had dat eigenlijk niet gekund denk ik en hadden we misschien ook veel meer weerstand gekregen”, vervolgt Kalfsbeek.
Het team werd in vrij korte tijd opgeschaald van 3 naar zo’n 10 mensen
Tips om te starten met nearshoring
“Je moet het vooral niet te licht opnemen en denken ‘oh, we starten even een team daar.’”, vertelt Coebergh. “Wij selecteren mensen die wel echt goed zijn in Engels, want de teams moeten wel goed kunnen communiceren met elkaar. Verwachtingsmanagement naar je eigen mensen is ook heel belangrijk: uitleggen dat zij niet vervangen worden en de beweegredenen uitleggen.” Het is een keuze die je maakt voor de langere termijn en er kunnen snel nieuwe mensen aan de slag gaan, maar die moeten ook ingewerkt worden. Net als bij een iemand in Nederland. Outtask heeft het zo makkelijk mogelijk gemaakt, zo gaat de begeleiding van het bestaande team en nieuwe instromende mensen goed. Maar er zijn altijd nog een paar dingen die je zelf moet doen, zoals intern verwachtingsmanagement en zorgen dat de interne communicatie goed is. Denk er niet te licht over en doe het in stapjes.”
“Terugkijkend, dachten we dat het goed zou werken om het team apart te houden, maar ik denk dat het nu het gecombineerd is, voor iedereen leuker is”, vertelt Kalfsbeek. “En ook dat dat eigenlijk wel beter werkt. Er was niets mis met het initiële idee, maar ik zou het niet aanraden. Hoe het nu gaat, is voor iedereen leuker en we halen meer waarde uit het totale team.”
Toekomstvisie
In 2030 wil Pro4all 1 miljoen betalende gebruikers in hun software hebben. “Daar hebben we nog zo’n 8 jaar voor. Als de samenwerking zo blijft gaan en de behoefte aan designers en ontwikkelaars zo blijft doorgroeien, dan zien wij geen reden om de samenwerking met Outtask te verminderen of stop te zetten”, vertelt Kalfsbeek. “Ook omdat het voorlopig nog moeilijk zal blijven om goede ontwikkelaars te vinden. Ik denk niet dat die situatie snel zal veranderen.”
Hoe het nu gaat, is voor iedereen leuker en we halen meer waarde uit het totale team
Hoe helpt Outtask?
Outtask neemt de zorgen over nearshoring geheel uit handen. Dit doen we door tijdens de matching processen te focussen op de cultuur en persoonlijkheid van beide partijen en door al onze projecten te voorzien van een dedicated Nederlandse projectmanager. Met meer dan 10 jaar ervaring en onze aanpak op maat, kunnen we het succes van al onze klanten verzekeren.
Een outsourcing partner die zich verdiept in je organisatie is volgens ons een belangrijke voorwaarde voor het succes. En daar zetten we ons dan ook hard voor in. Bent u benieuwd naar de mogelijkheden voor uw organisatie? Neemt contact op via +31 (0)20 700 88 51 , stuur een mail naar sales@outtask.nl of gebruik de onderstaande contactmogelijkheden.